Treningstips april: overgangen fra vintertrening til vår og sommertrening

Månedens treningstips

 

Gradvis tilvenning til «barmarksesongen»

 

Selv om været ikke ser ut som våren skal gjøre sin inntreden viser kalenderen april. Våren er med andre ord i anmarsj, og den tørre sesongen skal starte. I den forbindelse ønsker vi å komme med noen tips til hvordan man kan holde knær, ankler og hofter skade- og smertefrie når fjelltursesongen starter.

 

Progresjon (tilvenning) er alltid et smart trekk for å få en sunn inngang til «ny» aktivitet. Mange har trent godt i vinter og er i god form. Fristelsen er derfor stor til å gyve løs på de lange turene med en gang. Men enten det gjelder å komme i form til Molde 7 topper eller det er for å sanke flest mulig Stikk Ut poster er det smart å starte med litt kortere turer. La kroppen venne seg på det ujevne underlaget over noen uker. Om du f.eks har hatt 2-3 intervalløkter pr uke inne på sykkel eller tredemølle gjennom vinteren, kan du erstatte 1 av dem med en uteøkt i de første fjorten dagene. De neste to ukene kan 2 erstattes med uteøkter. Legg også inn rolige turer (søndagstur:-) som en del av programmet. Denne gradvise tilvenningen gjør at muskler og ledd tåler overgangen. Du får færre problemer med knær, ankler og hofter.

 

Vi er også opptatt av at alle marka- og fjelltravere fortsetter med styrketrening. Styrketrening er ferskvare heter det. Visste du at om du tar 10 dager pause etter en styrkeøkt så er all effekten (framgang) borte fra den siste økta. Hold derfor nivået med 4-5 styrkeøkter pr mnd (1 pr uke). Dette bidrar også til triveligere dager i fjellet og marka. Kjør enkle øvelser og med så høy intensitet du klarer på 4-10 repetisjoner x 3-5 sett pr øvelse. Tips til øvelser finner du på bloggen vår;-)  

Share