Hvordan klare å holde på motivasjonen?

Hvordan klare å holde på motivasjonen?

 

Motivasjonstips!

Motivasjon er viktig for det meste vi skal utføre. I sammenheng med trening er det også veldig viktig, fordi manglende motivasjon vil i verste fall føre til at man slutter med fysisk aktivitet. 

 

Hos oss på Bris i Molde, har vi medlemmer i alle aldersklasser, som trener etter sitt unike program. Motivasjonen for trening er forskjellig fra person til person. Hos en fotballgutt kan motivasjonen til å trene styrke være at han vil bli en raskere og bedre fotballspiller. Vil man være i god form til utendørs sykling, kan man ha en sterk motivasjon for å gå på spinning. 

 

Er målet å bli generelt mykere i hele kroppen, kan motivasjonen være størst for å gå på Yoga. Har man et sterkt ønske om å greie merket på Birkebeinerløpet vil man ha stor motivasjon til å løpe. En person som skal trene opp kneet etter operasjon, har et ønske om at kneet blir funksjonelt og stabilt. 

 

Om man ikke har et tydelig mål, er treningslei og ikke vet hvordan man skal finne igjen gnisten og gleden ved trening, er det smart å finne ut hva som motiverer en. Et tips på veien er variasjon i treningen!

 

Nå som sommeren har kommet ,og temperaturen er god, vil mange gå i marka og på fjellet. Man er motivert for uteaktivitet, etter en vinter innendørs.  Men hvor lenge varer det før du blir lei av å kun gå på tur? Ei uke, en mnd, eller til du har tatt alle Stikk-ut postene?? 

 

Om man legger inn styrketrening i løpet av uka, mister man ikke muskelmasse, og man har mer kraft i kroppen når turene blir lange og bratte.  Med eller uten tung sekk.  Gruppetimer eller annen form for kondisjon på Bris gjennom sommeren, kan også gi økt motivasjon, fordi man trener variert. Og man unngår overbelastede knær og hofter, etter for mange turer i bratt terreng..?  40 minutt styrketrening er nok, 1-2 ganger i uka for å beholde muskelmassen! Noe vi selvsagt anbefaler fra et helse- og treningsperspektiv.

 

Ta kontakt med oss på BRIS om du trenger hjelp til et kort sommer-program, eller en pep-talk for å komme i gang med sommertreningen!

 

Vi håper du besøker oss regelmessig i sommer.

 

Share