Spinning og Watt/FTP-Måling

Spinning og Watt/FTP-Måling

Få bedre utbytte av treningen!

Du kan få et bedre utbytte av treningen din ved å ta en Watt/FTP-Måling. Watt gir en objektiv måling av fremgang og progresjon innenfor trening. Fordelene med å vite disse verdiene gjør deg rett og slett bedre rustet til å ha mest mulig kontroll på intensiteten når du trener enten du er mosjonist eller toppidrettsutøver. Testen passer for alle!


Målingene er i sanntid (måles fra første sekund) og er nøyaktige. Fordelen med det er at treningen hele tiden blir passe hard i forhold til hva den er ment for enten det er oppvarming eller ulike former for intervaller. 
 

FTP

FTP (funksjonell terskel watt) er den høyeste gjennomsnittlige watten man klarer å holde over en time. Å vite sin FTP er nødvendig for å få fullt utbytte av trening med wattmålere. Vi prøver derfor å kjøre FTP-Tester med jevne mellomrom i løpet av året. De færreste klarer ikke å presse seg en hel time, så testene er tilpasset spinning og varer derfor i 20 minutter. Ut i fra en slik 20-min test estimeres et FTP testresultat. 
 

Trening med FTP og VismoX

Når man har tatt en FTP test, vil man kunne følge spinningtimene våre som kjøres med Watt. Timene er designet for at treningen skal gi optimalt utbytte. Spinning er utholdenhetstrening og skal påvirke sirkulasjonssystemet. Treningen skal være aerob.

Intensiteten deles opp i treningssoner:

Sone1: Restitusjon

Sone2: Langkjøring/utholdenhet

Sone3: Tempo (intensitet som man kan holde mellom 60-180 min)

Sone4: FTP sonen (maksimal intensitet som man kan holde i 60 min)

Sone5: VO2max (intensitet som man ikke klarer å holde mer enn 5-10 minutter)

Sone6: Anaerob (intensitet som ikke klarer å holde mer enn 1-3 minutter)

Sone7: Nevromuskulær kraft (intensitet som man bare kan klare å holde noen få sekunder)

 

På spinning bruker vi stort sett sone 4 og 5 når vi kjører intervaller. Dette er veldig effektiv trening for å øke utholdenheten. Intervallene er fra 3 minutter og opp til 10 minutter. Alle som har en VismoX profil får opp et eget «speedometer» på skjermen bak instruktøren. Her får man tilbakemelding på om man ligger i riktig sone. Jevnlig trening gjør at du blir i bedre form og det vil vises på neste FTP test hvor resultatet er høyere.
 

Puls vs Watt

Fordelen med wattmålingen er som sagt at all måling er i sanntid og at de er pålitelige. Dermed vil man raskt kunne justere intensiteten slik at den er der den skal være. Puls er en måte å måle intensitet på som alltid er litt «forsinket». Det tar tid å få opp pulsen i riktig sone. Dermed er det mange som starter intervallene for hardt og dermed ender opp med anaerob trening. Det er en ineffektiv måte å trene utholdenhet på.

Det er imidlertid bra å både bruke puls og watt for å måle intensiten. Fordelen da er at man kan justere litt i forhold til dagsform. Lav puls kan være en indikasjon på for lite restitusjon f.eks. I tillegg blir man godt kjent med sin egen kropp.

Share