Pilles kostholdstips

Pilles kostholdstips

SPIS MER FISK! 

Veldig ofte leser vi generelle kostholdstips der det står at vi skal spiser mer fisk. Alle vet jo det at det er veldig viktig å få i seg mer Omega 3. Men hvor mye er mer? Man blir jo kjempe lei av å spise bare torsk og laks hele tiden. Da spiller variasjon en enda viktigere rolle.
 

Her finner du helt konkrete tips på hvordan du kan tilpasse mer sjømat til hverdagen din :)

Mandag – Stikk innom kaia og kjøp noen rødspetter. Bak dem i ovnen, ha litt olivenolje eller smør på. Samtidig kan du bake hakkede gulrøtter, rødbeter og poteter  i ovnen. Nyt middagen.

Tirsdag – Frokost : sardiner i olje på brødskiven

Onsdag – Fiskesuppe, hjemmelaget selvfølgelig. Rikelig med grønnsaker som gulrot, blomkål, brokkoli, stangselleri, erter, fersk spinat, dill og persille på suppen.

Torsdag – Middag : stor salat ( isberg, rukkola osv), tomat, kapers, oliven, paprika, purreløk med kokt egg og tunfisk. Dressing er kaldpresset olivenolje og ferskpresset sitronsaft, litt Dijon sennep eller majones

Fredag – Grillet eller stekt scampi med couscous. Couscous gjør du slik: stek hvitløk, chili, ingefær, paprika som er små hakket  med lav varme. Rist couscous på dette, hell over kokt vann og ta av fra komfyren. Hold under lokk i 5 min, tilsett små hakkede agurker, tomat og press saft fra sitron. Nyt med et glass hvitvin.

Lørdag – Blåskjell med hvitvinsaus. Stek hvitløk, koriander, chili og hvitløk, hell på hvitvin og sett inn blåskjell og brokkolitopper. Rør godt. Nyt med et glass hvitvin og en skive foccacia

Søndag – Bak hele miniørret til hver person på grille. Server med forskjellige grønnsaker, som kan også bakes på grill- løk, paprika, mini tomat, champignon på stilk 

I tillegg kan du spise salat med reker, sild med rømme, løk, potet, rødbete, egg. Makrell i tomat , laks og torsk spiser vi forhåpentligvis allerede ( settes sammen med dressing til cesar salat)

 

God appetitt!  

 

 

Share