Våren er kommet. Hvordan er treningsmotivasjonen?

Våren er kommet. Hvordan går det med treningsmotivasjonen?

 

Det er en tid for alt heter det. Nå på våren vil de fleste i vinterlandet Norge benytte den lyse tiden til utendørsaktiviteter. Det er både naturlig og bra på alle måter. Kroppen trenger D vitaminer etter en lang mørk årstid, og varmere temperaturer gjør det lettere å ferdes ute. Snøen smelter på turveier og stier. Tørre veier gir sykkelmuligheter. «Aktiv til jobb» sparkes i gang. «Stikk ut» sesongen starter. Mosjonsgrupper møtes til utendørsaktiviteter.
 

Dette gir et løft for de fleste nordmenns fysiske aktivitetsnivå. Det er mye lettere for de fleste å få til 30 min fysisk aktivitet pr dag i den lyse tiden enn på den mørk årstiden. Ved å sykle/gå til og fra jobb vil de aller fleste få lagt inn 20-30 min fysisk aktivitet om dagen.
 

Så hvorfor ikke sette seg et «hårete» mål om å gå/sykle tur retur jobb fra 18. mai til 18. oktober? Blir du med? Om det er en dag det absolutt ikke kan gå/sykle, må du «bøte» med 20-30 min styrketrening eller turgåing/sykkeltur på kvelden. 6 måneder med daglig fysisk aktivitet. Du vil merke en fantastisk effekt på formen.
 

En dag i uken bør være med styrketrening i tillegg. Knebøy/beinpress, pushups/benkpress/brystpress, nedtrekk/sittende roing/kroppshevinger, sittups/planke er basisøvelser som bør gjøres en gang i uken. Det er til sammen 4 øvelser som gjøres med 6-12 repitisjoner over 3 sett. Du er fix ferdig på 30 minutter.

 

 

Share