Månedens kostholdstips!

Månedens kostholdstips!

Visste du at det å spise en neve nøtter hver dag er gunstig for helsa vår?

Nøtter er proppfulle av næringsstoffer og kan godt kalles naturlig supermat! De gir kroppen proteiner, gunstige fettstoffer, flere viktige vitaminer og mineraler, samt antioksidanter og fiber.
Ny forskning viser at daglig inntak av en neve nøtter daglig minsker sjansen for å utvikle både kreft og diabetes, og kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer med hele 20 %! Nøtter kan også bidra til å bedre konsentrasjonsevnen, smøre leddene og gjøre skjelettet sterkere, samt styrke immunforsvaret vårt. Nøtter er kaloririke, men på grunn av et høyt innhold av både proteiner og fiber metter de godt!

 

Hvis du spiser nøtter og kornvarer sammen får kroppen fullverdige proteiner som er gode byggesteiner til musklene! Her er en fristende oppskrift på nøttebrød

INGREDIENSER TIL 4 BRØD:
Ca. 25 g fersk gjær
6 dl lunkent vann
900 g fullkornsmel (valgfri type)
240 g nøtter (fritt valg, eksempel pekan, hassel, cashew, mandel og peanøtter…)
1/2 dl olivenolje
1 ss salt


FREMGANGSMÅTE
1. Bland lunkent vann og fersk gjær.
2. Bland sammen alle ingrediensene. Spar gjerne av noen nøtter til å drysse som topping på brødene.
3. Spe med mer vann til du får en passelig brøddeig-konsistens. La deigen heve seg på et lunt sted til den får ca. dobbel størrelse.
4. Del deigen i 4 like store emner. Rull dem til avlange brød.
5. La brødemnene heve ca en halv time.
6. Pensle brødene med vann og litt olivenolje. Strø gjerne noen hakkende nøtter over.

7. Stekes ved 200ºC i 30-40 minutter.

Share