Spis regnbuens farger!

Spis regnbuens farger!

Spis minst 5 om dagen!

Visste du at i enkelte land anbefales befolkningen å spise 10 om dagen? 10 forskjellige typer frukt, grønnsaker og bær altså? I Norge er anbefalingen 5 om dagen, der frukt utgjør 2 porsjoner, og grønnsaker og bær 3 porsjoner. En porsjon tilsvarer eksempelvis en mellomstor frukt, en håndfull bær, 150 gram eller litt over en desiliter blandet salat. Et glass juice kan også regnes med. Frukt, grønnsaker og bær er supermat og gunstig for alles helse!

Det å spise 5 om dagen er ikke så vanskelig, men fakta er at nesten ingen i landet vårt ser ut til å klare dette. Begynn med å planlegge innkjøp i starten av uka. Kjøp frisk frukt som du liker, knaskegrønnsaker i porsjonspakninger, samt basisgrønnsaker og bær som kan oppbevares i kjøleskap eller i fryser. Fryste grønnsaker og bær har et like godt næringsinnhold som friske, de er raske å tilberede, både til middag og dessert. Ha matvarene lett tilgjengelig slik at de er lette å se og lette å forsyne seg av, for eksempel frisk frukt oppskåret i mindre biter. Kuttede grønnsaker, som gulrøtter og kålrot, kan godt oppbevares i vann i kjøleskapet.

Prøv å spis litt grønt, rødt, gult, hvitt, oransje og lilla hver dag, og gjerne litt til alle måltider. De ulike sortene inneholder forskjellige næringsstoffer, og et variert inntak gjør at de utfyller hverandre. Samtidig er de kalorifattige, metter bra og gjør tarmen glad. Og så smaker det godt, og gir en fargerik og fristende tallerken!


 

Share