Høy intensitet er effektivt

Treningsintensitet

Tren med høyere intensitet og kortere økter for å få større effekt på styrke og helse. Med korte økter mener vi økter på 20-40 min. På den tiden skal man klare å presse inn oppvarming, 3-5 styrkeøvelser eller 3-5 intervaller samt pauser og nedvarming. 

 

Gir korte økter dårligere effekt enn lange økter? Det spørs hva du ønsker å oppnå. Men om svaret er at du ønsker å bli sterkere, oppnå bedre helse, eller forbrenne fett. Da er svaret at korte økter er mer effektive. Vel og merke om de har høy intensitet!!

 

Korte intense treningsøkter påvirker metabolismen vår i større grad enn lange økter. Dette gjelder uansett om du ønsker å trene styrke eller utholdenhet.

 

Med korte økter mener vi økter på 20-40 min. På den tiden skal man klare å presse inn oppvarming, 3-5 styrkeøvelser eller 3-5 intervaller samt pauser og nedvarming. Intensiteten må ligge opp mot 85-95% av hva du klarer å løfte 1 gang, eller 88-92% av maxpuls om du trener utholdenhet.

 

Å trene på denne måten kan passe mange. Slik trening er like effektiv om man er ung eller om man er gammel. Det krever opplæring om man er ukjent med høyintensiv trening. Om man er erfaren med trening kan det være greit å få litt hjelp til å sette opp noen enkle program som man kan alternere mellom.

 

Styrkeøvelser som egner seg til slik trening er fortrinnsvis øvelser som går over flere ledd. Det er mer effektivt og skaderisikoen går ned. Hvilke øvelser man bør gjøre er avhengig av erfaring og fysisk form.

 

Har du lyst til å ha et effektivt treningsprogram som ikke varer lenger enn 40 minutter (eller kortere)? Ta kontakt med våre trenere så lager vi en plan for deg

 

Share